Alt du trenger i én pakke

Odoo - Komplett webbasert løsning for økonomi, salg, innkjøp, produksjon, CRM, web-portal, nettbutikk, mobil-app og mye mer.

Odoo gir deg trolig markedets mest komplette økonomi- og styringssystem for din bedrift til en veldig konkurransedyktig pris. Enten du driver et enkeltmannsforetak eller en stor bedrift med tusenvis av ansatte, vil odoo være perfekt for din bedrift. Støtter mange språk, inkludert norsk.

Odoo text and image block


Webbasert Grensesnitt - Jobb når du vil, hvor du vil

Odoo CMS - a big picture


Apper og Moduler

Installer de appene du trenger med et par klikk...

Odoo er modulbasert og bygget opp av apper og moduler. Man installerer kun de modulene man trenger. Odoo kommer med en rekke standardmoduler og apper man kan velge. I tillegg så finnes det over 10 000 tredjeparts-moduler og apper man kan legge til. Mange av disse er gratis, andre koster fra en hundrelapp og oppover. Det er derfor stor sannsynlighet for at det du har behov for allerede er utviklet og kan lastes ned gratis, eller for en billig penge.

Odoo er en komplett løsning i samme pakke. Regnskap, salg, innkjøp, kasseløsning, CRM, nyhetsbrev, dokumenthåndtering, lager, kvalitetskontroll, produksjon, planlegging, nettside, kundeportal, webshop, timelister, helpdesk, prosjektstyring, ferieplanlegging, kan installeres med et noen få klikk. Legg til moduler og apper etterhvert som du trenger dem. I tillegg til Odoos egne apper, finnes det en rekke bransjeløsninger tilgjengelig, for eksempel komplett system for hotelldrift og restaurant, for å nevne noen.

Aktiver funksjoner etterhvert som du trenger dem. Som standard er Odoo konfigurert for veldig grunnlegende behov. Dette gjør at systemet er veldig brukervennlig og ikke fremstår overkomplisert for bedrifter som har enkle behov. Et eksempel kan være prising av varer. Noen bedrifter har én pris på én vare til alle kunder. Andre har behov for egne prislister per kunde, med avanserte formler som baserer prisen på en rekke kriterier. Odoo håndterer begge scenariene uten problemer. Et annet eksempel er varemottak. Noen har enkle behov og varer registreres inn og på lager i en operasjon. Andre har egne soner varene skal innom for kvalitetskontroll, stikkprøver og lignende før de plasseres i hyllene. Andre kanskje bare dropshipper varene direkte til kunde. Ved å kun aktivere funksjonalitet din bedrift har behov for, fremstår løsningen mye mer brukervennlig for brukeren.

Safe Consulting tilbyr utvikling av skreddersydde apper eller moduler. Dersom bedriften din har behov som funksjonalitet som ikke finnes ferdig utviklet fra før, tilbyr vi som Odoo-partner utvikling og skreddersøm. Kanskje dere har egenutviklede systemer dere ønker at skal snakke med Odoo, eller trenger trenger særnorske tilpasninger. 

Odoo tilpasset norske forhold

 Odoo er en internasjonal plattform med tilpasningsmoduler for de ulike land og språk. Odoo er oversatt til Norsk. Språk velges per bruker, som gjør at bedriften kan tilby utenlandske ansatte tilgang til løsningen på sitt eget språk. De fleste språk er tilgjengelig.

Safe Consulting har gjort en rekke norske tilpasninger i Odoo. Vi har for eksempel oppdaterte MVA-rapporter, factoring moduler samt betalingsmoduler for Nets og Klarna. Velger du oss som din Odoo partner i Norge, vil du få tilgang til disse, og andre tilpasninger vi utvikler.

Det er stadig flere bedrifter som velger Odoo Enterprise i Norge. Selv om det er ukjent for mange her hjemme, så er dette et system som har lang fartstid internasjonalt med over 4 millioner brukere i tillegg til et ukjent antall brukere av community versjonen. Odoo ble grunnlagt i 2005, under navnet Tiny ERP. I 2009 byttet de navn til OpenERP. OpenERP ble Odoo i 2014. Dagens versjon er nummer 12 i rekken.

Odoo for norske forhold
Odoo image and text block

Hvorfor vi valgte Odoo

Safe Consulting er en del av Safe Gruppen og består av blant annet 3 IT-relaterte avdelinger. IT-drift og hosting, salg av server og IT-løsninger, samt en programvare-avdeling. Vi har i mange år benyttet egenutviklede løsninger som tillegg til standard ERP løsninger, for å håndtere våre behov. Dette har aldri vært noen optimal løsning, og har krevd mye dobbelt registrering av data. Den siste ERP-løsningen vi benyttet, en velkjent pakke på det norske markedet, hadde store begrensninger og irriterende designutfordringer som kunne vært fikset på få minutter. Men etter å ha rapportert ting både på mail, telefon og på leverandørens forum, ble ikke engang de enkleste tingene rettet på, selv etter flere år. Løsningen manglet også en valutajournal med historiske kurser, som gjorde bokføring av bilag med annen valuta utrolig tungvindt.

For noen år siden begynte vi å se etter et nytt ERP system. Vi vurderte flere, men jo mer vi fikk testet ut Odoo, jo mer åpenbart ble det at dette var det riktige valget for oss. Odoo har åpen kildekode, så er det noe vi ikke liker, kan vi endre på det selv. Veldig mye kan endres på uten å programmere noe som helst. Odoo har en Studio-modul som gjør at du kan endre og legge til elementer hvor som helst i systemet ved hjelp av et grafisk "dra og slipp"- grensesnitt. Trenger du et nytt tekstfelt på kundekortet, så klikker du på Studio-ikonet og drar inn et tekstfelt fra listen over tilgjengelige elementer. Deretter er det bare å lukke studio, og du har et nytt felt på 30 sekunder. Dette var en drøm i forhold til hva vi har hatt tidligere.

Vi har nå utviklet moduler som erstatter våre eksterne løsninger. Alt håndteres nå i samme system. Vi har store krevende kunder innen blant annet offshore, noe som stiller store kvalitetskontroll, sporbarhet, merking, varehåndtering og produksjon. Med Odoo går ting på skinner som aldri før. Odoo har klart det mange ERP-systemer sliter med, være superavansert i tillegg til å være utrolig brukervennlig. Det er i de fleste tilfellene lagt opp slik at det er helt åpenbart hva man skal gjøre. Ta kontakt med oss så kan vi fortelle mer om prosessen vi har vært igjennom.

Hva kan vi gjøre for deg

Som Odoo parter kan vi hjelpe deg i gang med Odoo. Vi kan tilby support, utvikling, tilpasning og drift. Enten du trenger sporadisk support, eller ønsker et mer omfattende samarbeid, ikke nøl med å ta kontakt. 

Fra og med høsten 2019 vil vårt driftselskap Safe Computing, ha en helt ny hypermoderne sky klar til å drifte Odoo kunder som ønsker å sette bort driften. Safe Computing har levert ASP, hosting og driftstjenester siden 2001, og har eget datasenter lokalisert i Fredrikstad.

La oss hjelpe deg i gang med Odoo
Odoo image and text block

Prøvekjør odoo selv - Du er kun ett klikk unna...

Odoo har en åpen demo tilgjengelig for alle. Ingen registrering nødvendig. Demo Versjonen som ligger ute er kun på engelsk, men når du får din egen Odoo, så er alle språk, inkludert norsk tilgjengelig. Databasen nullstilles med jevne mellomrom. Dersom du ønsker å teste ut Odoo med en unik database lukket for andre enn deg. Privat Demo

Savner du noe funksjonalitet i demoen, er det mye mulig den ikke er skrudd på. Ta kontakt med oss så kan vi veilede deg.

Det ligger mange videoer ute, som gir nyttig informasjon om bruk av Odoo. Vi anbefaler å ta en titt på disse.

Det er også mulig å laste ned en demoversjon som kan installeres både på Linux og Windows.

Implementering og referanser

Som nevnt tidligere så finnes det over 4 millioner bruker av Odoo over hele verden.

Odoo kan driftes på flere måter. Man kan kjøre alt fra skyen til Odoo, eller kjøre på server i eget hus, eller hos annen driftsleverandør. Fra høsten 2019 tilbyr også Safe Computing drift fra egen sky lokalisert i Norge. Odoo kan kjøres på Linux, noe som eliminerer behov for ytterligere Microsoft-lisenser. 

Tiden det vil ta å implementere Odoo i din bedrift kommer an på hvor komplisert ting er. Toyota klarte å implemenetere Odoo på 6 måneder. Et enkeltmannsforetak bør kunne være oppe å gå på en dag eller to. Her kan du lese mer om andre bedrifters erfaringer med Odoo.

Implementering av Odoo
Hva koster Odoo?

Hva koster det?

Odoo prises etter en leiemodell. Du betaler for antall brukere per måned. I tillegg så betaler du per app per måned for de du har behov for. Appen koster det samme per måned uavhengig av hvor mange brukere du har.

I skrivende stund koster det 177,- kroner per bruker pr måned. De fleste appene koster mellom 79,- til 235,- per måned (med noen unntak). For oppdaterte priser og beregning av tilbud klikk her.

Det er også mulig å kjøre Community-versjonen. Den er gratis, men mangler en del funksjonalitet som finnes i Enterprise-versjonen. Her er en sammenligning

Priser på implementasjon, support etc. kommer i tillegg. Hosting fra Odoo sin sky er inkludert, men har noen begrensinger i forhold til 3.parts moduler.